Teknologi 2.0

Teknologi 2.0

Den digitale og mye omtalte 4. industrielle revolusjonen er i gang. Hva betyr dette for oss? Økt automatisering, skaperbevegelser som the maker movement, robotisering og delingsøkonomi – såkalt crowdfunding.

Aldri har det vært viktigere å tenke nytt og annerledes, produsere smartere og mer effektivt. Konsekvensene for det fremtidige arbeidslivet er enorme. På denne linja får du kunnskap og verdifull erfaring om hvordan du kan påvirke teknologien og hvordan den påvirker deg.

LÆR GJENNOM OPPDAGELSE

På linja arbeider vi praktisk for å lære teori. Ved å kombinere teknologi med kreativitet bygger vi opp, river ned, ødelegger og fikser. Vi resirkulerer gammel elektronikk, bygger ting ingen trenger, eller oppdager noe alle burde hatt.

Fokuset er på skaperglede. I dagens skole lærer vi lite om hvordan ting er bygd opp, og mindre om hvordan vi kan fikse noe som går i stykker. Har det andre bruksområdet? Kan vi «hacke» det?

Inspirasjon finner vi hos likesinnede, på nett og i virkelighet. Vi motiverer hverandre, deler kunnskap og bidrar til den globale «Maker» kulturen. Du får rom til å prøve, feile og fikse. Du utstyres med verktøy, kunnskap og skaperevne. Resten ligger i dine hender.

OPPLEV MAKER FAIRE

Verdens største skaperfestival http://makerfaire.com/ og en opplevelse helt utenom det vanlige for oss teknologifrelste. Vi besøker minst én i året, nå sist var vi i Tyskland og Berlin. Den arrangeres også i USA, Japan, Frankrike og mange andre steder rundt om i verden. Også i Norge. Faktisk er Trondheim Maker Faire http://www.trondheimmakerfaire.no/ en av de større. Hvor vi reiser avhenger av hvilke datoer som passer best for oss.

Linjen passer for deg som

  • Er nysgjerrig på hva som skjuler seg på innsiden av hverdags produkter
  • Ønsker å kombinere teknologi og kreativitet
  • Ønsker å lære programmering
  • Ønsker å realisere et prosjekt
  • Ønsker å lære om miljøteknologi og bærekraft

Dette lærer du:

  • Grunnleggende elektronikk
  • Programmering
  • Kreative metoder og teknikker
  • Prosjektarbeid
  • Presentasjonsteknikk
  • 3D printing
  • Materialer og strukturer
  • 3D skanning
  • Bærekraftig produksjon, forbruk og utvikling
  • Om deg selv. Hvor går veien videre?

Nye muligheter

Vi jobber hovedsaklig med Open source software. Dette gjør oss til deltakere i den store globale dugnaden. Med Rasberry Pi og Arduino som verktøy lager vi prosjekter som kun begrenses av fantasien. Du får god tid til å bygge, teste, modifisere og programmere. 

Jæren

Skolen er lokalisert midt i smørøyet nå det kommer til tilgang på store internasjonale bedrifter. I nærområdet har vi innovative og konkurransedyktige bedrifter med kontorer verden rundt. Her finnes det alt fra landbruksutstyr, akvakultur, roboter og leverandører av utstyr til oljeindustrien. 

Vi knytter kontakt med forskningsmiljøer, og reiser på besøk til teknologibedrifter i inn- og utland. 

Dette kan du oppleve

  • Bygg din egen robot, drage, bil eller hva du vil
  • Bestem ditt eget fordypningsområde og tema
  • Frivillig veileder på Kodeklubb. Vi samarbeider med Vitenfabrikken.
  • Våre elever kan bli medlem hos Creator til spesialpris. 
  • Hvem er din drømmearbeidsgiver? Vi besøker ulike bedrifter, kanskje finner du din her?

Besøk på Videospillmuseet i Berlin

Utstyr du bør ha med:

  • En bærbar pc med god arbeidskapasitet og grafikk
  • Ekstern mus
  • Pass og reiseforsikring
  • Gode sko til studieturer

Lurer du hva du skal pakke? Se her for mer informasjon.


Studietur

Vi besøker minst en Maker Faire i løpet av skoleåret. En Maker Faire er en skaperfestival hvor vi treffer kreative mennesker vi kan lære og inspireres av. Disse avholdes over hele verden og hvor vi reiser avhenger av hvilke datoer som passer for oss. Skoleåret 2016/2017 var vi i Berlin. 

Andre studieturer bestemmer vi sammen etter skolestart.  


 

Linjekostnader:                                             

Skolepenger: 70.200,-
Semesteravgift: 7.000,- 
Studieturer: 15.000,-
Linjemateriell 8.000,-

Totalt 100.200,-

Les mer om priser og betingelser her