Fotosafari og Bo og fritid reiser til India

Fotosafari og Bo og fritid til India

Skrevet av marianne December 14, 2016

Brune øyne følger dem i folkemengden. Det yrer av mennesker også midt på natten. Etter en lang flytur venter elevene spent på å komme frem til hotellet. Her starter en fantastisk reise for 19 elever.

Gjesteinnlegg skrevet av Nathalie Andersen ( Stipendiat 2016/17)

Klare for reisen

Både Fotosafari og Bo og fritid dro sammen til India. Vi, stipendiatene Bjørnar og Nathalie, fikk lov til å være med sammen med Bo og fritid. Så heldige vi er. Vi pakket oss klare til både kulde og varme, da vi tross alt skulle til varmere strøk.

Kultursjokk

Vi kom frem til India på nattes tid. Det var kaldt og mørkt. Likevel yret det av liv i gatene. Veiene var fulle av biler og det var lange køer så langt øyet kunne se. Vi ble helt fascinert av antallet mennesker som var ute også i nattens timer. Vi ble samtidig veldig overrasket over antall hjemløse som sov gatelangs, kun under et lite teppe. Det var utrolig trist å se.

Foto av: Lena Kirkevold (fotosafari 2016/17)

#denfølelsen

Flyet landet i New Dehli, som ligger fem timer med tog fra byen Ranthambhore. Det var dit denne lange reisen skulle ende. Togturen ble en spennende affære. Det var mange forskjellige mennesker samlet på en plass, og de var på ingen måte diskrèe når de kikket bort på oss. Vi følte oss som kjendiser der vi stod og ble glodd ned av en haug brune og grønne øyne. Toget var forsinket med 4 timer, så vi ble sittende en god stund, og ble derfor vant til all stirringen fra ukjente fjes.

Under togturen sovnet hele gjengen på rekke og rad. Fotolærer Stig fikk seg en god latter da han reiste seg for å ta bilde av alle som sov. Etter fem-seks timer var vi endelig fremme i Ranthambhore.

Foto av: Stig Frode Olsen

• Ingunn Berntsen (fugl, kamel og gruppebilde) - Fotosafari 2016/17
  • Nathalie Andersen (ape) - Stipendiat 2016/17

Sol, basseng og safari

Hotellet var stort og fint og rommene var større enn hele stipendiat-boligen hjemme på skolen. Til alles glede var det et basseng rett utfor rommene. Etter en lang reise var det ubeskrivelig herlig med et bad. For å ikke snakke om den gode maten. Resten av uka koste vi oss ved bassengkanten og vi fikk virkelig oppleve det gode, indiske livet.

Fotoklassen var på to safariturer hver dag i jakten på gode motiv, og det var ikke mangel på gode bilder da de returnerte om kvelden. Adrenalinet pumpet da de fikk se en ekte vill tiger. Tenk å se noe så praktfullt. Vi på Bo og fritid fikk også være med på safari. Der vi blant annet så «spotted dear», sambahjort, aper, krokodiller, antiloper og en god del fugler av forskjellig art. Det var så spennende å se så mange forskjellige dyr leve sammen. I tillegg var det gøy å få komme så tett på dem.

• Nathalie Andersen (Bo og fritid og bygg) - Stpendiat 2016/17

• Nathalie Andersen (safari-jenter) - Stiendiat 2016/17
  • Dina Godø (safaribil) - Fotosafari 2016/17

Julegaveshopping i India

Utenom safari-turer gjorde vi mye annet. Vi besøkte blant annet noe som heter Women Craft Village. Her jobbet det mange damer og menn som lagde ulike ting som det gikk an å kjøpe. Her ble det kjøpt bukser, skjerf og andre suvenirer som falt i smak. Det blir flere indiske gaver under juletreet i år for å si det sånn. Vi besøkte også en landsby hvor vi fikk innblikk i den indiske livstilen. Under besøket fikk vi smake te med lokale innbyggere og vi dro innom en barneskole. Det var mye som skilte seg fra den norske livsstilen. De hadde blant annet rom uten tak og dører, med kun skillevegger. Elevene var mellom 5 og 12 år. Vi er alle glade for å ha en så fin folkehøgskole som vi har her hjemme.

Etter 7 dager i India var vi klare for å reise hjem til venner og kjente. Vi gjorde oss klare til den lange hjemreisen til kalde Norge. Vi var samtidig alle enig om at India skulle vi reise tilbake til igjen.