Spenning og magi på Tanzanias savanner

Skrevet av marianne March 14, 2017

Fotosafari er klar for tur

15.februar var det tid for Fotosafari å dra på studietur til Tanzania. Forventningene var både mange og store. Klokken 5 på morgenen gikk bussen fra skolen og seksten trøtte elever og lærere var klare for en utrolig reise.

Sultne løver bare få meter unna

Hovedmålet for turen var campinglivet, safari og gode bilder. For motiv var fokuset på «the big five», som er elefant, løve, leopard, kafferbøffel og neshorn. Vi fikk faktisk se alle disse dyrene og kom nærme nok til å få fantastiske bilder av dem. Allerede under første dag på safari i Ngorongoro-krateret støtte vi på tre løver og to løvinner med barn. Løvene hadde prøvd å skaffe mat til flokken, noe de ikke hadde klart. Flere av oss kjente adrenalinet pumpe da de stirret inn i kameralinsen, kun meter i fra oss.  Dette ble bare forsmaken på hva vi videre fikk oppleve.

Unik opplevelse

Under de flere safariturene kom vi tett på både løve, gepard, leopard, elefant, sjiraff, hyene, sebra. villsvin, vortesvin, antiloper, gazeller, kaferbøfler, gnu og mye mer. Alt ifra gnuvandringern, sultne geparder i aksjon, til løveparring og nyfødte løveunger var bare noen av de fantastiske, og noe skremmende, opplevelsene vi fikk under turen. Mye av det vi fikk oppleve var unikt både ifølge lærer Stig og guidene som var med oss.

På veien til Serengeti

Hver dag kjørte vi på forskjellige områder i naturreservatet. Vi startet turen med to dager camping og safari i Ngorongoro-krateret, før vi dro videre til Serengeti. På vei til Serengeti kjørte vi landeveier gjennom noen trange daler. Da vi unngikk hovedveiene fikk vi se mer av lokalbefolkningen, og hvordan de levde. Resten av turen handlet mest om safari og fotografering av dyrene.

«Ikke alle som kan si at de har sovet ute under storm på savannen i Afrika»

Campingtur på Afrikas savanner

Om nettene sov vi telt, noe de fleste gruet seg til. Aller mest fordi vi måtte sove i naturreservatet, og på dyrenes område. Dette viste seg å ikke være et problem. Vi fikk til og med oppleve en storm den ene natten, og det er ikke mange som kan si at de har opplevd å sove ute i storm på savannen i Afrika. Der og da var det kanskje litt skummelt, men nå i ettertid er det ganske kult.

Det å overleve uten sminke og teknologi

Tanzania var fantastisk. Ikke bare fikk vi se et utrolig utvalg av dyrelivet, men det at vi også fikk bo så å si sammen med dyrene gjorde det hele så mye bedre. Det var en helt unik følelse å høre hyenelatter og løvebrøl utenfor teltene om natten. Vi måtte bo i pakt med naturen og dyrene som var skremmende for de fleste de første dagene. Men de aller fleste likte dette etter hvert. Det ble som en egen liten boble vi levde i, uten å måtte tenke på teknologi og utseende. Det kan høres kjedelig ut, men det var godt med en pause fra hverdagen hjemme, og da kunne konsentrere seg om dyrene og turen i seg selv.

Vårt eget dedikerte crew

Også det å ha vårt eget crew gjennom hele reisen var noe vi satte stor pris på. På denne måten ble man ekstra godt kjent med folkene, og vi fikk et annet øforhold til dem enn det vi hadde gjort om vi hadde hatt forskjellige folk å forholde seg til hver dag. Kokkene lagde fantastisk god mat. De sviktet aldri i forhold til å ha varm kakao og nypoppet popcorn klar etter dagens safari. De lagde også tidenes beste supper, der alle var forskjellige fra dag til dag. «Teltguttene» sviktet aldri med å sette opp telt, dusjer, og utedo, og de jobbet som helter under stormen vi hadde en av de siste nettene. Og selvfølgelig guiden, som gav oss helt utrolige fotomuligheter og opplevelser under hele oppholdet. De ga alltid mye av seg selv, og var aldri redde for å slå av en prat under lunsjpausene eller på kveldstid. Reisen hadde definitivt ikke vært det samme uten dem.

Ingen turistattraksjon

Noe av det beste med turen var at verken Serengeti eller Ngorongoro er typiske turiststeder med masse severdigheter, restauranter eller suvenirbutikker. Selvfølgelig var det litt av det og det var jo gøy å kunne kikke litt rundt og kjøpe noe å ha med hjem, men man merket virkelig at dette ikke var en tur der dette var satt mye fokus på.

Minner for livet

Reisen til Tanzania er en reise jeg kommer til å huske for alltid. Som tidligere nevnt fikk vi se og oppleve så mye utrolig fint og spennende. Det er opplevelser vi aldri kommer til å glemme. Alt fra å se dyrene i sitt naturlige habitat, til å oppleve de utrolige naturkreftene. Ikke minst opplever man å få et tettere bånd med de andre i klassen. Selv om jeg skal innrømme at det var godt å komme hjem til ordentlig dusj og toalett, så var Tanzania helt fantastisk, og om jeg hadde fått sjansen hadde jeg definitivt gjort reisen om igjen.

Lyst å bli med på tur? Les mer om linjen her.